söndag 3 oktober 2010

Det bidde ingen byxa...



När jag beställde dessa tyger från Stoff & Stil för en tid sedan var det ett par pyjamasbyxor av samma modell jag sydde i somras jag hade på näthinnan. Ett par med kontrasterande tyg i bensluten. När jag fick tygerna i handen upptäckte jag att det var alldeles för kraftig bomull för att bli bra - såna pyjamasbyxos vill jag ha ganska tunna! Det är en nackdel med Stoff och Stil tycker jag - deras bomullstyger är av väldigt olika kvalisort utan att det framgår av beskrivningen. Kanske borde dom ange vikt? I vilket fall som helst har jag länge tänkt jag ville ha en kort kimono i tyg som komplement till badrocken. Hittade ett mönster i en Burda från -92, det fanns tillräckligt med tyg, och ovan ses resultatet.
Skulle jag sy en till fick det bli en storlek mindre för det är väldigt mycket tyg i denna men det funkar ju ändå. I övrigt blev det som jag tänkt mig även om skillnaden mellan tygerna inte syns så tydligt. Längs framkant och i ärmslut är det ett mer småblommigt tyg än på resten. Snabbt och kul projet - sånt gillar jag :-)

1 kommentar:

ett tu tre sa...

Åh, så snygg den blev. Håller med om att de kunde skriva ut vikten på tygerna, och det kunde gälla alla tuget på alla nätbutiker (men när det gäller SoS så handlar jag på plats - så mycket lättare).