torsdag 15 november 2012

Så här syr du en kofta efter Burdas blusmönster

I bloggar och forum har jag sett jättefina koftor sydda utifrån ett blusmönster från en gammal Burdatidning. Efter att ha fått tag på tidningen ifråga kunde jag för mitt liv inte få ihop beskrivningen i tidningen med vad jag såg på bilder av de koftor som sytts och det visade sig efter att det skiljde ganska mycket från ursprungsmönstret. För att kanske hjälpa någon sysyter från att uppleva samma förvirring kommer här en alternativ beskrivning till Burdas mönster. Bortse från tidningens textbeskrivning helt vid sömnad av koftan.

Stort tack till Syfröken som generöst delat med sig av hur hon gjort - det utgör grunden för den här beskrivningen. Jag kan bara ta åt mig äran för dokumentationen av den. Hoppas någon får glädje av den - jag skall snart till att testa den själv för första gången!



Använd blusmönster: Burda Nr 1/2008 Modell 120

Tyg: Stickat, jersey, fleece m.m. Åtgången är samma eller något mindre än vad som anges för blusen då färre mönsterdelar används.

Övrigt material: Knytband


Mönsterdelar:

1. Framstycke klippes 2st
2. Bakstycke klippes 2 st. Kan läggas mot vikt kant för helt bakstycke men passformen påverkas något.
3. Ärm klippes 2 st
4. Infodring till krage i nacken används ej i denna version
5. Överkrage klipps 1 st mot vikt kant till denna version.

Gör så här:

1. Tag ned ca 2 cm på ärmkullen mönsterdel 3 och ta genom vikning in lite på bredden för att få bort blusens ”puffärm”.
2. Klipp ut alla delar enligt ovan och gör markeringar enligt mönster.
3. Om du har tvådelat bakstycke sy ihop delarna mitt bak.
4. Sy axelsömmarna.
5. Sy fast ärmarna.
6. Sy ärm och sidsöm. Vill du sy i ena sidans knytband i sidsömmen så skall de läggas till i detta moment.
7. Lägg den lösa kragen (del 5) räta mot räta med den fasta kragen på framstyckena och bakstycket och sy fast längst yttre kanten.
8. Vänd rätan ut och pressa vid behov kragen något. Sy eventuellt en stickning längst kanten.
9. Sticka fast kragens inre kant mot framstyckets och bakstyckets avigsida enligt mönstrets linjemarkeringar.
10. Fålla ärmar, framkant och nederkant.
11. Fäst band för knytning på yttre framstycket och det undre ifall dessa inte sytts in i sidsöm.

Klart!!




Inga kommentarer: